Dag 6: naar Swaziland - Reisverslag uit Sungulwane, Zuid-Afrika van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu Dag 6: naar Swaziland - Reisverslag uit Sungulwane, Zuid-Afrika van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu

Dag 6: naar Swaziland

15 April 2016 | Zuid-Afrika, Sungulwane

We zijn om 8 uur al weer op pad richting Swaziland. Onderweg komen we langs verschillende thuislanden. De zwarte bewoners krijgen door de dorpsoudste, op basis van hun financiële situatie, een stuk grond toegewezen waarop zij een huis van een bepaalde grootte mogen bouwen. Sommige huizen zijn zeer eenvoudig, anderen zijn zeer luxe, met twee etages, dubbele garage en een mooie tuin.
We zien verschillende scholen, waar de kinderen altijd een uniform dragen. We zien grote plantages met
sinaasappel en suikerriet. We zien mooie kapokbomen in bloei.
in Malalane stoppen we bij een luxe shopping Mall. In de zeer grote supermarkt (die erg lijkt op een Amerikaanse supermarkt) kopen we wat te eten voor de lunch, die we vandaag tijdens het rijden zullen gebruiken.
Bij de grens aangekomen moeten we allemaal uit de bus. Eerst verlaten we Zuid-Afrika in douanekantoor 1. Dan gaan we te voet de grens over en komen binnen in Swaziland in douanekantoor 2. Dan mogen we de bus weer in en vervolgen onze weg.
Swaziland is een koninkrijk. De koning heeft 13 vrouwen, die elk in een eigen huis wonen. Jaarlijks zoekt de koning tijdens een rietdans een nieuwe vrouw uit. Het landschap is prachtig, vol heuvels met bergdorpen. Je waant je in Zwitserland of Oostenrijk. De wegen zijn perfect. Het land heeft blijkbaar een sterke economie.
We stoppen bij een glasfabriek, waar van gerecycled glas mooie producten worden gemaakt. Het proces van glasblazen is goed te zien. Door de ovens is het er snikheet. De volgende stop is bij een markt met ca. 30 kraampjes met traditionele producten. Houten beeldjes, manden en doeken. Uiteindelijk is er niets van onze gading bij. Om 5 uur komen we aan bij het verblijf voor de komende nacht. We slapen in een soort rieten bijenkorven. De deur is ca. 75 cm hoog, maar binnen is het zo'n 3 meter hoog. Er staan 2 bedden in. Aangebouwd is een stenen gebouwtje met het sanitair. De korven liggen in een circel rond een grasveld met picknick banken.
Onze reisleidster Hendrina heeft onderweg 3 flessen Amarula gekocht. Dit drankje is gemaakt van de vruchten van de Marula boom, die we onderweg al een paar keer gezien hebben. Met elkaar hebben we de flessen al snel leeg. We kennen elkaar inmiddels goed en de sfeer is geweldig. We spreken vaak met Jan en Jeanet van Schie. Hun tak van de familie komt uit de Kaagstreek.
We zijn hier op een natuurpark waar de dieren vrij rondlopen. We vertrekken morgen wat later, zodat we hier eerst nog wat kunnen rondwandelen, tussen de impala's, wrattenzwijnen en aapjes.
In het restaurant wordt een lekker buffet geserveerd. Inclusief twee drankjes per persoon zijn we €25 kwijt. Eten en drinken is hier erg goedkoop.
Net buiten het restaurant is een kampvuur gemaakt. Drie wrattenzwijnen zijn er lekker naast gaan liggen.
Na het eten krijgen we nog een voorstelling met zang en dans.
Dan is het weer tijd om te gaan slapen.

• 15 April 2016 - 17:37

Richard:

Wat een mooi reisverhaal. Jullie maken wel heel veel mee op 1 dag. Groeten Richard