Dag 11: de Sani pas - Reisverslag uit Trennerys, Zuid-Afrika van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu Dag 11: de Sani pas - Reisverslag uit Trennerys, Zuid-Afrika van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu

Dag 11: de Sani pas

21 April 2016 | Zuid-Afrika, Trennerys

Gisteravond waren we net in onze hotelkamer (die in een apart gebouw ligt) toen er een enorme regenbui overtrok. Als het uploaden van ons dagboek 5 minuten langer had geduurd hadden we kletsnat thuis gekomen.
Vandaag gaan we op excursie naar de Sani-pas. Om 6.45 al weer aan het ontbijt en om 7.30 in de bus. Het is inmiddels wel duidelijk dat we op deze vakantie vaak zullen kunnen uitslapen. De bus brengt ons naar Underberg. Dit plaatsje, dat door Duitse boeren is gesticht, ligt onderaan de berg waarop ons hotel ligt. Het berglandschap waar we drie kwartier door heen moeten rijden om in de bewoonde wereld te komen, wordt wel Klein Zwitserland genoemd. Het is er prachtig.
In Underberg stappen we over in 4x4 landrovers. Na 2 km verandert de asfalt weg in een stoffige, rotsachtige weg, vol met kuilen en haarspeldbochten. Dit zal 23 km het geval zijn. Bestemming is het hoogst gelegen café van Afrika, dat op 2800 meter hoogte ligt. We gaan daarbij ook weer de grens over, ditmaal naar het koninkrijk Lesotho.
Het is onbewolkt. zonnig en warm als we omhoog rijden. De route levert prachtige vergezichten op de bergketens rondom. Als we hoger komen hebben we ook een fraaie blik in de diepte.
Bij het douanekantoor van Zuid-Afrika krijgen we weer een stempel.
Het kantoor van Lesotho ligt nog 5 km verder boven op de pas. Daar aangekomen krijgen we weer een stempel. Na 3 uur rijden zijn we boven.
Het koninkrijk Lesotho is ongeveer zo groot als België. De koning van Lesotho heeft maar één vrouw (dit dus in tegenstelling tot de koning van Swaziland).
We rijden 5 km Lesotho in (over een perfecte asfaltweg) en bezoeken een zeer eenvoudige nederzetting van herders. Het dichtstbijzijnde dorp is 50 km verder. Onze chauffeur treedt ook op als gids en vertelt iets over de gebruiken van de bewoners van dit land. We kopen een handgemaakt rieten mandje om deze mensen financieel wat te steunen.
Daarna rijden we de 5 km terug naar de pas en krijgen in het eerder genoemde café een lunch aangeboden. Na de lunch gaan we dezelfde weg terug, dat ook weer 3 uur kost. Om half 4 zitten we in de bus en om kwart over 4 zijn we weer in ons hotel.
Dit hotel beschikt over een buiten zwembad en een wellness centrum met binnenbad en sauna. Gisteren hadden we daar nog naar toe gewild, maar toen kwamen we pas aan bij het hotel een kwartier voor de wellness dicht ging.
Nu hebben we nog bijna 2 uur de tijd en genieten van de sauna en extra warme zwembad.
We willen eigenlijk vanavond in het a-la-carte restaurant eten, maar daar hebben maar 2 andere menen voor gereserveerd. Niets is zo triest om maar met 4 mensen in een restaurant te zitten. We gaan dus toch maar buffetten, net als alle andere reizigers van onze groep.
Halverwege de maaltijd kondigt een van de obers aan dat we een muzikaal intermezzo krijgen. Verschillen leden van het hotelpersoneel (de kokkin zelfs met muts) vormen met elkaar een koor dat perfect meerstemmig zingt. Voor maar €3,60 kopen we de CD, zodat we dit thuis kunnen laten horen.

• 21 April 2016 - 10:18

Richard:

Leuk dat jullie ook nog andere koninkrijken bezoeken. Genieten, genieten en nog eens genieten. Groeten uit Almere Richard