Naar Bandung - Reisverslag uit Haurkuning, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu Naar Bandung - Reisverslag uit Haurkuning, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu

Naar Bandung

15 Mei 2017 | Indonesië, Haurkuning

Als we vandaag Jakarta uitrijden is wel duidelijk waarom er hier zo gigantisch veel mensen op een bromfiets rijden. Het is maandag en het verkeer in de stad staat op bepaalde punten muurvast. De mensen met de brommer krioelen als mieren door het verkeer en zijn daarom eerder op hun bestemming dan de mensen die met de auto zijn.
Gisteren heeft Chris al uitgelegd dat veel van deze brommers als taxi fungeren. De passagier zit achterop en bepaalt dus waar de rit naar toe gaat.
Even buiten Jakarta verandert het landschap snel. We hebben fraaie uitzichten op sawa's, de rijstvelden die als terrassen tegen de heuvels liggen.
Na een paar uurtjes bereiken we Bandung. Direct bij binnenkomst stoppen we langs de weg, die net als in Jakarta erg druk is. Via een voetgangersbrug komen we aan de overkant en komen via een steegje bij het ereveld van Nederlandse soldaten die in de strijd tegen de Japanners gesneuveld zijn.
Het veld wordt zeer goed verzorgd. In het register kijken we of hier wellicht nog verre familie van ons ligt, maar onze achternamen komen niet voor. Anderen in de groep hebben hier of elders op Java wel grootouders liggen.
De lunch gebruiken we in een Soendanees restaurant waar we typische gerechten van West-Java proeven.
Na de lunch rijden we richting ons hotel. In Bandung zijn nog veel panden die uit de koloniale tijd stammen. De architectuur is herkenbaar Nederlands. Ons hotel is ook in Art Deco stijl.
Met het grootste deel van de groep rijden we naar angklung school Udjo. De leerlingen van de school worden al op zeer jonge leeftijd geselecteerd op basis van hun talent. We krijgen een show van 1,5 uur die zeer indrukwekkend is. De kinderen hebben er duidelijk plezier in en spelen ook pop- en rock muziek! Het voltallige publiek krijgt op een gegeven moment een instrument uitgereikt. Elk instrument is in een specifieke noot gestemd en met elkaar bestrijken we een volledig octaaf. Onder leiding van de zoon van de oprichter van deze school leren we eerst de basis van het instrument en spelen daarna steeds moeilijkere melodieën. Het klinkt buitengewoon goed en wij zijn het meest muzikale publiek dat hij ooit gehoord heeft. Dat zegt hij vast bij iedere voorstelling... Door het drukke verkeer weet de bus ons weer bij het hotel te brengen. Chris wil vanavond buiten bij het zwembad eten. Er is wat bewolking, dus we hopen maar dat de regen geen spelbreker is. Met 30 graden is de temperatuur in ieder geval geen probleem.

• 15 Mei 2017 - 15:19

Richard:

Jullie zien en doen veel op een dag. Prachtige rondreis. Ben benieuwd wat jullie morgen allemaal weer gaan doen. Mooi hotel in Art Deco stijl. Fijn blijven genieten. Richard

• 15 Mei 2017 - 19:53

Gerry:

Ik ben blij met het reisverslag. genieten jullie van al het moois en een goede reis. Mamma

• 15 Mei 2017 - 20:05

Gerry Van Schie:

Het lukt mij even niet.Nu proberen