Naar de Borobudur - Reisverslag uit Caturtunggal, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu Naar de Borobudur - Reisverslag uit Caturtunggal, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu

Naar de Borobudur

19 Mei 2017 | Indonesië, Caturtunggal

Dachten we tot 5 uur te kunnen slapen, werden we om kwart over 4 gewekt door de oproep tot gebed van de verschillende moskees in Wanosobo. Om kwart voor 5 was het eindelijk stil, maar toen waren we natuurlijk al klaarwakker.
Om 5 uur stonden onze koffers dus al buiten de deur en konden we gaan ontbijten.
Na het ontbijt worden we verdeeld over twee minibussen en rijden we in een uur naar het Dieng plateau.
Dit is een actief vulkanisch gebied. Onderweg stoppen we bij de oudste Hindu tempels op Java, uit de 7e en 8e eeuw.
Het Dieng plateau is erg indrukwekkend. Uit een krater in de verte stijgt een stoomkolom op van wel 25 meter hoog. Het gaat gepaard met het geluid van er luchtpomp.
Verderop kunnen we om een krater heen lopen van 9 meter doorsnee waar het zwavelhoudende water 90 graden is. Ook hier hangt een grote stoomwolk boven. Er doorheen is te zien dat het water kolkt en borrelt dat het een lust is. Ook in kleine poeltjes eromheen is het water 50 graden en borrelt van het ontsnappende zwavelgas.
Om 9 uur zijn we terug bij het hotel, drinken er koffie en vertrekken richting Borobudur. Daar lunchen we eerst en bezoeken daarna met een locale gids, die prima Nederlands spreekt, deze tempel.
De tempel meet 120 bij 120 meter en is 32 meter hoog. Rondom zijn reliëfs gemaakt waarin verschillende verhalen uit het Boeddhistische geloof. De gids legt er maar een paar uit, maar zou ons dus met gemak dagen kunnen bezighouden.
Na het bezoek aan de Borobudur worden we opgewacht door 12 paardenkoetsjes, voor een rondrit door de Desa. Hier stappen we uit en zien eerst hoe Tofoe wordt gemaakt, daarna chips van cassave en tenslotte bezoeken we een fabriekje van Tempeh.
Om 5 uur worden we weer afgeleverd bij de bus, die ons in anderhalf uur naar Yogyakarta rijdt. In het hotel Yogyakarta zullen we vier nachten blijven.

• 19 Mei 2017 - 16:25

Gerry:

Ik geniet van de mail en in gedachten reis ik mee.Vandaag ben ik bij Joke geweest.Goede reis dag mamma

• 19 Mei 2017 - 17:50

Annette:

Wauw lijkt me indrukwekkende dag ! Veel plezier nog Liefs Annette

• 19 Mei 2017 - 17:54

Richard:

Veel gedaan op 1 dag! Mooie excursies allemaal. Vanavond vroeg naar bed? (grapje) Veel reisgenot Richard