Prambanan - Reisverslag uit Caturtunggal, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu Prambanan - Reisverslag uit Caturtunggal, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu

Prambanan

21 Mei 2017 | Indonesië, Caturtunggal

De voorstelling van gisterenavond was prachtig. Dankzij de uitleg op papier in het Nederlands was het toneelspel goed te volgen. Het verhaal van Ramayana is kortweg als volgt: de slechterik wordt verliefd op de geliefde van de koning. Via een list weet hij haar zelfs in zijn huis te krijgen. De koning krijgt te horen waar zijn geliefde is en gaat de strijd aan met de slechterik. Natuurlijk wint de koning dit gevecht en neemt zijn geliefde mee terug naar zijn paleis. En ze leefden nog lang en gelukkig...
Het stuk werd uitgevoerd door goede dansers die prachtige kostuums droegen. Het stuk werd live begeleid door een Javaans gamelan orkest.
Vanmorgen vertrekken we om half 9 met de bus voor een korte rit naar Prambaran. We worden afgezet bij een fietsverhuurder, waar voor ons allemaal een fiets klaarstaat. We maken een fietstocht tussen de rijstvelden door en komen door een paar kleine gemeenschappen, waar de bewoners ons enthousiast begroeten. We komen uit bij de
Plaosan tempel, waar we thee en verschillende lekkernijen krijgen.
Vanaf hier hebben we ook prachtig zicht op de Merapi vulkaan, die meer dan 3000m hoog is en in 2010 voor het laatste een uitbarsting had. Hierbij vielen 300 doden. De vulkaan heeft gemiddeld om de 5 jaar een eruptie en is dus al twee jaar te laat. Dat geeft ons niet een heel veilig gevoel.
Na de thee bezoeken we de
Prambanan tempel. Deze meet 390 bij 390 meter en bestond oorspronkelijk uit 240 tempels, waarvan de centrale tempel met 47 meter het hoogst is.
De tempel is in de 9e eeuw gebouwd en al in 1006 grotendeels verwoest. In 1733 is de tempel herontdekt door een Nederlander.
Van de 240 tempels zijn er nu 19 gerestaureerd. De resterende 221 zullen zeker100 jaar kosten. De vele brokstukken zijn niet compleet en vormen een levensgrote puzzel.
Voor de lunch lopen we naar restaurant Kali Opak. Achter een onopvallende entree ligt een restaurant met terrassen die uitkijken op een beek en midden tussen de bamboe bomen ligt. We wanen ons in een paradijs.
Het was vandaag 37 graden en samen met de hoge luchtvochtigheid lopen we allemaal flink te zweten.
Na de lunch rijden we terug naar het hotel, waar we rond 15.00 aankomen. We gaan dus lekker zwemmen.

• 29 Mei 2017 - 22:18

Linda:

Lijkt me statistisch gezien inderdaad een risicovolle onderneming.....,maar gelukkig zijn statistieken ook alleen maar getallen :) groetjes Linda