Laatste dag Yogyakarta - Reisverslag uit Caturtunggal, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu Laatste dag Yogyakarta - Reisverslag uit Caturtunggal, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu

Laatste dag Yogyakarta

22 Mei 2017 | Indonesië, Caturtunggal

Gisteravond was er geen diner in het programma. Vlak bij het hotel vonden we een prima sushi restaurant waar we heerlijk gegeten hebben.
Deze morgen vertrekken we pas om half 11, zodat we na het ontbijt eerst gaan zwemmen. Rond het zwembad staan 2 prachtige Cambodja bomen, met lekker ruikende bloemen. Een roze en een gele.
Om half 11 rijden we naar een fabriek waar men Kopi Luwak maakt. Dit is de duurste koffie ter wereld. Civetkatten eten de lekkerste koffiebessen en poepen de pitten (bonen) weer uit. De poep wordt gedroogd (deze ruikt overigens helemaal niet, een geluk voor de werknemers van het bedrijf) en de bonen worden vervolgens met de hand ontdaan van de schil.
Daarna worden de bonen 2 uur gebrand. Direct na het branden zijn de bonen lichtbruin. Na 3 maanden zijn ze donkerbruin en klaar voor gebruik.
Koffie zet men hier met een theelepel gemalen koffie en daarop gekookt water. Dit wordt koffie toebroek genoemd. De civetkoffie is zeer gezond en helpt tegen alles, maar kost wel €300 per kilo...
Na het bezoek aan de koffiefabriek gaan we lunchen. De lunch is elke dag in buffetvorm. Bijna altijd Soto Ayam (heldere kippensoep) vooraf en daarna witte rijst, nasi, mihoen, saté, verschillende groenten, vis, kip etc. Een locale specialiteit is Gudeg (of Jackfruit). Het ziet eruit als rundvlees (draadjesvlees), maar is dus gedroogd fruit. Het is erg lekker en wordt hier gegeten bij het ontbijt, de lunch en het diner.
Na de lunch gaan we terug naar het hotel en zijn tot 19.00 vrij. Dan hebben we het laatste diner in Yogyakarta.
Vanmiddag om 17.00 moeten de koffers weer buiten de kamer staan. Om 18.00 gaat de bus met onze koffers richting Oost-Java. Wij gaan morgen met de trein die kant op, een rit van ongeveer 4 uur. Bij het station zal de bus ons opwachten en ons in tweeënhalf uur naar het volgende hotel brengen. Morgen dus voor de tweede keer met de trein.
De reden hiervan is dat de busrit ongeveer negen uur zou duren over deels slechte wegen. Onze chauffeur moet dit dus nu bij nacht rijden.
Wij kiezen ervoor om bij terugkomst gelijk de koffer klaar te maken en gaan wandelen naar het dichtstbijzijnde shopping center (ca. 1,5 km). Het is vandaag bewolkt en niet zo heet als gisteren. Na nog 1,5 km lopen hebben we nog een tweede shopping center bezocht. Deze was nog groter. Beide hadden wat luxere winkels. De verdere winkelstand in Indonesië stelt niet veel voor. Terug naar het hotel gaan we voor €2,80 met de taxi.