Tweede dag op Bali - Reisverslag uit Tengkulung, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu Tweede dag op Bali - Reisverslag uit Tengkulung, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu

Tweede dag op Bali

28 Mei 2017 | Indonesië, Tengkulung

Gisteren gegeten bij het zwembad. We hadden allebei de "Red Snapper" en die was erg lekker. We slapen hier uitstekend. Er is geen moskee te bekennen.
Vanmorgen regende het toen we wakker werden. Tijdens het ontbijt klaarde het helemaal op en hebben we heerlijk in de zee gezwommen.
Om 12.00 kwam de hostess van Fox ons vertellen over de excursies die we op Bali nog kunnen doen. Voorlopig zijn we het lang in de bus zitten een beetje zat, dus we moeten nog even nadenken of we nog meer excursies gaan doen.
Vanmiddag hadden we de excursie die nog onderdeel is van de rondreis. Na één nacht in verschillende hotels geslapen te hebben zagen we iedereen al weer terug.
Langs de route naar het kunstenaarsdorp Ubud kom je langs verschillende dorpjes met elk hun eigen kunstnijverheid. Als eerste stoppen we in Batubulan. Hier worden beelden gehouwen uit verschillende soorten steen.
Op Bali is bijna de volledige bevolking Hindoe. Bijna elk huis op Bali heeft zijn eigen tempel en spirituele beelden. Deze zijn hier allemaal te koop. Bij sommige huizen staan meerdere tempels en beelden. Hindoes offeren drie keer per dag fruit, bloemen en/of munten en leggen die dan bij zo'n tempel neer.
De volgende stop is in Celuk, waar veel goud- en zilversmeden zijn.
Het proces van het vervaardigen van zilveren sieraden hadden we eerder al in Yogyakarta gezien.
In Ubud stoppen we bij een galerie met honderden schilderijen. Veel schilderijen tonen de rijstvelden die op Bali nog mooier lijken te zijn dan op Java.
Hierna hebben we in Ubud 1,5 uur vrij te besteden. We bekijken het paleis en bezoeken de markt.
Omdat we niet heel enthousiast worden over de (souvenir) artikelen op de markt drinken we nog iets in een leuk café restaurant.
Terug in de bus vertelt onze gids nog een wetenswaardigheid over Balinese mannen. Als hun vrouw zwanger is laten zij gedurende de zwangerschap het haar groeien en laten de baard staan. Dit is uit respect voor de zwangere echtgenote. Na de geboorte wordt de placenta in de voortuin begraven.
Als laatste wonen we een "Kecak" (apendans) voorstelling bij.
Twintig mannen die slechts gekleed zijn in een zwart/wit geblokte doek begeleiden de dansers en danseressen.
In een uur wordt een verkorte versie van de Ramayana uitgevoerd, met in plaats van een gamelan orkest de "tjakketjak" zingende mannen.
Het repeterende geluid is vooral bedoeld om in een trance te komen. Dat dit effect heeft is te zien aan één van de dansers die over vuur en gloeiende kolen heen loopt.
Tijdens de voorstelling is het gaan stortregenen en in de verte onweert het. De temperatuur is 30 graden en de luchtvochtigheid is ongeveer 100%.
Het is half 9 als we terug zijn bij het hotel. We kiezen vanavond voor het Indiase restaurant en eten een pittige tomatensoep, een vis curry en een kip curry.