Dag 20: Stellenbosch - Reisverslag uit Schotschekloof, Zuid-Afrika van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu Dag 20: Stellenbosch - Reisverslag uit Schotschekloof, Zuid-Afrika van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu

Dag 20: Stellenbosch

28 April 2016 | Zuid-Afrika, Schotschekloof

Vandaag vertrekken we om 8.30. We rijden naar Paarl via Franschhoek. In dit gebied vestigden zich de Franse hugenoten. Veel gebouwen en straten hebben Franse namen.
In Paarl bezoeken we het taalmonument. Dit monument van beton symboliseert de Afrikaanse taal. Vanuit Europa komen de talen Nederlands, Engels, Portugees en Frans. Dit zijn een aantal pilaren.
De talen van de oorspronkelijke bevolking worden voorgesteld door drie rondavels, geïnspireerd op de ronde daken van de traditionele woningen van deze volken. Via slavernij komen daarbij nog talen als Maleisisch en Indisch. Een brug verbindt al deze talen en vormt letterlijk de basis voor het Afrikaans. In deze basis stoomt water uit een symbolische bron. De Afrikaanse taal wordt voorgesteld door een 56 meter hoge zuil, waarvan de kromming aangeeft hoe snel het aantal mensen die deze taal spreekt is gegroeid (nu 7 miljoen).
We hebben in de krant gezien dat er veel te doen is rond Afrikaans. Gelet op het inwoner aantal van 57 miljoen spreekt dus maar een minderheid Afrikaans. Voor veel zwarte Afrikanen is het nog steeds de taal van de apartheid. In Stellenbosch is drie weken gelden besloten dat er op de universiteit geen les meer gegeven wordt in het Afrikaans.
Net buiten Paarl stoppen we nog bij de Simon Verster gevangenis. Hier zat Mandela de laatste jaren van zijn gevangenschap. Hij had daar een eigen huisje, waar hij bezoek mocht ontvangen en had een privé bewaarder die ook zijn kok en vriend was. Al jaren voor zijn vrijlating vonden er gesprekken plaats tussen de regering van president de Klerk en Mandela.
Vanuit Paarl rijden we naar Stellenbosch. Hier krijgen we een rondleiding en proeverij bij wijnhuis Bergkelder. In Stellenbosch lunchen we bij een sfeervol restaurant. Daarna wandelen we nog even door deze plaats.
Op de terugweg naar Kaapstad zien we de sloppenwijken waar 1,8 miljoen mensen wonen. Het is een strook van 60 km aan krotten van soms alleen golfplaten.
Ertussen staan ook al veel Mandela huizen. Deze hebben we door heel Zuid-Afrika gezien. Het zijn stenen drie-onder-een kap woningen met elektriciteit en stromend water.
Het is inmiddels gaan regenen. Ook voor morgen wordt regen en harde wind voorspeld. We hebben gisteren met het weer geboft bij de Victoria en Alfred waterfront.
Rond 18.00 gaan we met de taxi voor de laatste keer naar de Victoria en Alfred waterfront. Ook al is het weer een beetje druilerig, het is er nog erg gezellig. We kopen nog wat souvenirs en eten een heerlijke pizza bij Meloncino.

• 29 April 2016 - 08:04

Linda:

Dank jullie wel voor de uitvoerige verslagen. Heb hierdoor in jullie rugzak mee mogen reizen. Een interessant en mooi land met een, vanuit historisch oogpunt, ingewikkelde geschiedenis.
    Lfs Linda

• 29 April 2016 - 12:05

Joke:

Monique en Richard!
    Wat geweldig leuk dat reisverslag te lezen!
    Geniet maar daar!
    Liefs Andre en Joke.

• 29 April 2016 - 18:32

Carolien:

Lieve Monique en Richard,
    Wat een geweldige reis om zo met jullie te volgen. Wat een verscheidenheid aan belevenissen hebben jullie meegemaakt. Bedankt voor de uitgebreide verslagen, maakt me nieuwsgierig naar de foto`s!
    Een goed reis terug en thuis nagenieten met alle beelden die jullie hebben vastgelegd. Liefs Carolien.