Naar Midden Java - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu Naar Midden Java - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu

Naar Midden Java

18 Mei 2017 | Indonesië, Wonosobo

Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg. Om 6.30 worden we gewekt en om 7.00 zitten we aan het ontbijt. Om 7.80 staan voor ons 7 busjes klaar om ons naar het station te brengen. We hebben gereserveerde plaatsen en bij de ingang van het station moeten we onze ticket en paspoort laten zien.
Klokslag 8.30 vertrekt de trein richting Soerabaja. Ook hier vertrekken treinen dus stipt op tijd!Wij zullen meerijden tot Kroyo.
Direct buiten Bandung is ons uitzicht afwisselend rijstvelden, palmen en dorpjes, waar de trein dwars doorheen rijdt.
De trein is overigens luxe. Met een meter beenruimte en een airco die best wel koel staat (zeg maar gewoon koud) is het zeer comfortabel.
Onderweg krijgen we een heerlijke Nasi Goreng, die Chris op een station in ontvangst neemt van een lokaal restaurant.
Sommigen hebben gekozen voor broodjes van de Hollandse Bakkerij. Er schijnt zelfs een broodje hagelslag bij te zitten.
Na 5 uur stappen we uit in Kroya. Op ruim 300 km heeft de trein nog maar 3 tussenstops gemaakt.
Kroya is een stad met 2 miljoen inwoners. Midden Java heeft in totaal 50 miljoen inwoners, die een relatief hoge welvaart hebben. Dat komt met name doordat in dit gebied olie en gas gevonden is.
Toch heeft meer dan 10% van de bevolking het nog steeds zo arm dar zij zich geen rijst kunnen veroorloven, maar cassave eten.
Onze bus staat in Kroyo bij het station op ons te wachten en zal ons verder brengen naar Wonosobo. Onderweg vertelt Chris iets meer over de rijstteelt. Eerst wordt de rijst in de grond gestopt om te ontkiemen. De jonge plantje zijn na 5 weken ongeveer 30 cm hoog. Dan worden ze geplukt en in bosjes verdeeld. De bosjes worden op vaste afstand van elkaar opnieuw gepoot. Met planken wordt een mooi ruitpatroon gemaakt. Op elk hoekpunt wordt een bosje geplant. Na 3 maanden en 10 dagen kan de rijst geoogst worden. Deze wordt gedroogd en is dan wat wij zilvervliesrijst noemen. Hier heet dit "padi".
Na het pellen ontstaat de gewone witte rijst. Gekookt heet het dan "nasi". Gekookt en gebakken "nasi goreng".
Onderweg stoppen we nog bij een steenbakkerij. Van sommige percelen wordt na de rijstoogst de modder gebruikt om er bakstenen van te maken. Een vrouw van achter in de zestig vult een houten mal met de hand met de modder en weet behendig twee perfecte stenen te produceren. Voor iedere steen die ze maakt krijgt ze 400 roepie (€ 0,03).
Na ruim 3 uur in de bus komen we rond 17.15 bij het hotel aan. We kunnen nog net van het happy hour gebruik maken en drinken 2 biertjes voor € 2,80. Dat betekent dus overigens dat drankjes buiten het happy hour best duur zijn.
Als ontvangst speelt een Javaans gamelan orkest voor ons.
Om 19.00 gaan we hier lekker eten en gaan dan vroeg naar bed, want morgen moeten we om 05.00 uur op...

• 18 Mei 2017 - 19:27

Richard:

Wat een mooie treinreis. 400 roepies lijkt heel wat, maar is echt weinig. Ben benieuwd naar jullie avonturen van morgen. Richard