Yogyakarta - Reisverslag uit Caturtunggal, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Caturtunggal, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

20 Mei 2017 | Indonesië, Caturtunggal

We liggen er vroeg in en mogen tot half 8 uitslapen. Bij het ontbijt zingt een Javaanse vrouw rustige liedjes. Na het ontbijt een kort ritje met de bus naar een batik kunstenaar, de Picasso van Java. Het procedé van de batik wordt uitgelegd. Met bijenwas wordt de afbeelding aangebracht. Daarna gaat het doek in een verfbad. Waar de bijenwas zit blijft het doek wit (of houdt de huidige kleur, omdat het proces steeds herhaald kan worden). Daarna wordt de bijenwas er in heet water afgehaald.
We vinden één schilderij erg aardig, maar worden het niet eens over de prijs.
Als we naar buiten komen staan er 27 riksja's voor ons klaar. Voor een deel met motor, maar de meesten nog gewoon als fiets. Monique en ik hebben allebei een riksja zonder motor. Met de hele groep rijden we dwars door het bijzonder drukke verkeer van Yogyakarta. We worden afgezet bij het paleis van de Sultan. Hier worden we door een gids rondgeleid.
De provincie Yogyakarta is een sultanaat. De titel van sultan gaat over vaan vader op zoon. Inmiddels regeert de 10e sultan, die wel een probleem heeft: hij heeft 5 dochters. Sommige inwoners vinden dat het sultanaat te zijner tijd over moet gaan naar de zoon van de broer van de sultan. Anderen vinden dat de sultan een tweede vrouw moet nemen die nog een zoon moet baren. Een derde groep is van mening dat de tijd rijp is voor de eerste vrouwelijke sultan.
De sultan van Yogyakarta is automatisch gouverneur van deze provincie en vicepresident van Indonesië.
Veel aandacht wordt besteed aan de vorige (9e) sultan, die samen met onze koningin Juliana in Leiden heeft gestudeerd. Zijn voornaam was HamENgKu, maar werd sultan "Henk" genoemd.
We lopen voor de lunch naar een Javaans restaurant, dat aan alle kanten open is. Hierdoor is het binnen gewoon 30 graden, maar is er door de stromende lucht nog wat verkoeling.
Tijdens de lunch wordt er muziek gemaakt op de gamelan en voert een jonge vrouw een Javaanse dans uit. Na de lunch bezoeken we een leerfabriek. Een Nederlands echtpaar, waarvan de vrouw in Indonesië geboren is, zijn dit bedrijf 25 jaar geleden gestart. De zoon is sinds 5 jaar hier. Hij komt ons zo bekend voor en komt uit Dordrecht en werkte in Rotterdam. Helaas wordt niet duidelijk waarvan we hem kennen. Monique ziet een mooie tas, maar vindt deze uiteindelijk te duur.
Met de bus worden we vervolgens gebracht naar een batik fabriek. Opnieuw krijgen we het procedé uitgelegd en kunnen dat goed zien omdat de producten ter plekke worden vervaardigd. Monique koopt in de winkel een mooie sarong. Tot slot bezoeken we nog een zIlverfabriek. Er worden veel sieraden gemaakt met filigrein.
Om 17.00 zijn we terug in het hotel maar moeten om 18.30 weer klaar staan bij de bus. Vanavond hebben we het Ramayana diner. Na het eten zal een anderhalf uur durende show met Javaanse dans worden opgevoerd.

• 20 Mei 2017 - 16:45

Richard:

Tijd voor een Batik-cursus. Geniet van de mooie Javaanse dans voorstelling. Groetjes Richard