Naar Bali - Reisverslag uit Tengkulung, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu Naar Bali - Reisverslag uit Tengkulung, Indonesië van RichardEnMonique - WaarBenJij.nu

Naar Bali

27 Mei 2017 | Indonesië, Tengkulung

Vandaag is het begin van de ramadan en dat hebben we vannacht geweten. Vanaf zonsondergang (half 6) tot middernacht hebben de moskees opgeroepen tot gebed, religieuze gezangen laten horen en waarschijnlijk lezingen uit de Koran. Van middernacht tot 3 uur vannacht was het zowaar stil. Vanaf 3 uur tot aan het vertrek om 6 uur was er ook weer aan een stuk van alles te horen. Heel goed geslapen hebben we daardoor niet.
Om 6 uur dus vertrokken naar de veerboot naar Bali. Onderweg zijn alle winkels gesloten, behalve die etenswaren verkopen, want de maaltijd die pas na zonsondergang genuttigd mag worden moet natuurlijk wel worden voorbereid. Ook bij de veerpont is het rustig. We passen met de bus als laatste op de pont van 8.15. We blijven in de bus als deze de pont oprijdt en stappen daarna pas uit.
De oversteek is denk ik in 10 minuten te maken.. Er varen echter wel 25 veerponten en er zijn aan beide kanten maar een beperkt aantal aanlegsteigers. Uiteindelijk zijn we na een uur aan de overkant.
Hier stappen we weer eerst in de bus en rijden dan van de pont.
De veerboten zijn zonder uitzondering minstens 30 jaar oud en zijn voor een deel verroest. Gelukkig is de zeestraat tussen Java en Bali erg rustig.
Omdat het in Bali een uur later is dan op Java is het wel ineens kwart over 10.
Op Bali is 99% van de bevolking Hindu. Hierbinnen worden vier kasten onderscheiden met een steeds hogere status.
Als we nog maar net op Bali rijden komen we onder een poort door over de weg. Op de vier hoekpunten zijn de vier goden van het hindoeïstische geloof afgebeeld: Satria, Sude, Visnu en Brahma. Bovenop de twee kruisende bogen bevindt zich de poort naar Nirvana.
We rijden door een nationaal natuurpark. Langs de weg zitten talloze apen. De chauffeur zet de bus langs de kant en strooit pinda's. De apen komen met massa's uit het bos en laten zich makkelijk op de foto zetten.
Onderweg zien we veel beelden die bekleed zijn met zwart wit geblokte doeken. Deze doeken, die ook door de politie worden gedragen symboliseren Yin/Yan.
Om 12.00 stoppen we voor de lunch. Jan bedankt namens ons allen reisleider Chris, de chauffeur en de bijrijder. Hij overhandigt ze het geld wat we hebben opgehaald. Voor Chris hadden we in Batu stad een notitieboekje gekocht, waar iedereen een persoonlijk woord van dank heeft opgeschreven.
Na de lunch is het nog 2,5 uur rijden naar het kantoor van Fox op Bali. Hier worden we in drie groepen verdeeld. De meesten van onze groep gaan met de grote bus naar het standaard verlenging
hotel. Wij worden met zijn zessen met een klein busje naar hotel Grand Mirage gebracht. Om half 5 komen we in ons hotel aan. We gaan gelijk nog even zwemmen. Het is hier bewolkt, maar wel lekker warm. Na het zwemmen verkennen we het hotel. Er zijn in totaal vier restaurants om uit te kiezen.
Morgen zien we iedereen nog weer terug tijdens een middag excursie naar het kunstenaarsdorp Ubud, die nog deel uit maakt van onze rondreis.